یک میلیون نام در « لست تروریستان » امریکا
نیلاب م. سلام نیلاب م. سلام

 

16 جولای 2008

 

از مدتها بدین سو مفاهیم جای شان را به سرعت عوض میکنند. میپندارم، همه چیز حتا واژه ها، در هم و برهم به حرکت در می آیند. دیدگانم را میبندم و باز میگشایم. اما این واژه ها همچنان در حالت پرواز قرار دارند. زیرا که نه در خیال و سپس در برابر دیده گانم بل در دنیای واقعی چنین میشود. به هر سو نظر میاندازم: هیچ چیز طبیعی نیست. همه چیز حالت گنگ و دروغین را به خود گرفته است. با آنکه فاصله میان دروغ و راستی، شفافیت و پنهانکاری بسیار است، چنین بر می آید که فاصله ها آهسته آهسته  از میان برداشته میشوند. دغدغۀ من از آن است که عدم وجود یک خط درشت میان دروغ و حقیقت به کجا خواهد انجامید؟ و اما به آرامش نسبی دست مییابم، آن گاه که به هدف مبارزۀ آزاده گانی چون گاندی، گوارا،هوچی من، مندیلا و کاسترو میاندیشم.  

بامداد امروز برگهای روزنامۀ هامبورگ را که یکی از روزنامه های معتبر در شمال آلمان است، ورق میزدم. انگاره یی توجه ام را به خویش جلب نمود که عنوانش « نام یک میلیون فردی که بر آ نها سوظن رفته، در { لست تروریستان}امریکا رقم خورده است»، با ترکیب داغ روز  ( لست تروریستان ) گره خورده بود. با مطالعۀ آن بر آن شدم، به فارسی دری برگردانش نمایم. در مطلب با نام  نیلسون مندیلا (1918) بر خوردم. مردی که لقب « قهرمان » به او میزیبد. مرد آزادیخواه که بیست و هفت سال عمرش ـ بهترین سالها ـ  را در پس میله های سیاه زندان سپری کرد و اما از مبارزه دست بر نکشید. او جملۀ معروفی دارد « مبارزه زنده گی من است. ». نویسنده گان و اندیشه گران بر این سخن او برگهای بسیار سیاه کردند و  یاد آور شدند که این جمله را نباید سطحی گرفت. مندیلا نه تنها این جمله را به کار برد بل تجربه کرد و به تماشا گذاشت که مبارزه تار و پود زنده گیش است. مبارزۀ او مبارزۀ زیبایی بوده است. برای انسان و به خاطر برابری و عدالت، علیه آپارتاید یا تبعیض نژادی.

مندیلا یک هومانیست و مورالیستی است که اوتوریتۀ شگفت بر انگیزی را با خودش حمل مینماید. او نه تنها در سرزمینش، افریقای جنوبی بل در سراسر جهان به حیث مرد آزادیخواه به خاطر مبارزۀ موفقیت آمیزعلیه آپارتاید مورد بزرگداشت قرار گرفت و در سال 1993به جایزۀ نوبل صلح نایل آمد.

مندیلا به پندار من به دو موفقیت چشمگیر نایل آمده است زیرا که دو هدفش با پشت سر نهادن راههای سخت سنگلاخی در زمان حیاتش تحقق یافتند: نخست، روی کار آوردن یک دولت دموکراتیک و آزاد، خالی از نژاد پرستان. دوم، با روی کار آوردن این دولت، کوچکترین تبعیضی میان سیاه پوستان و سپید پوستان ( ی که او و هموطنان ستمکش اش را سده ها زیر شکنجه قرار داده بودند) قایل نگشتن. او سیاست عدم خشونت را در برابر سپید پوستان در پیش گرفت و احترام آنها را در برابر خویش بر انگیخت.

 

از بیانیۀ ماندیلا حین ادای سوگند برای اشغال مقام ریاست جمهوری، سال 1994

 

« ما جامعه یی را بنا خواهیم کرد که در آن تمام افریقاییان: سیاه پوستان و سپید پوستان بتوانند سر بلند گام بزنند، بدون هراس در قلب ها شان با موجودیت حقوق غیر قابل بیان منزلت انسانی ـ یک کمان رستم ملتها در صلح با خویشتن و سراسر گیتی. *»

 

 

از پیام کابینۀ افریقای جنوبی به مناسبت سالگرد تولد مندیلا، 18 جولای2008

 

نیلسون مندیلا امروز پا به نودمین سال بهار زنده گیش نهاد. کابینۀ افریقای جنوبی به این مناسبت تبریکیۀ را انتشار داد که در بخشی از آن آمده است: « زنده گی شما پس از این نیز ما را افسون خواهد کرد: مبارزۀ شما به خاطر دنیای بهتر، دنیای آزاد از فقر، گرسنه گی، تبعیض در هر شکلش در جامعۀ انسانی. ما شما و آنچه را که برای انسانهای ما انجام داده اید، سپاس میگزاریم.»

 

یک هومانیست بزرگ نود ساله میشود، بخشی از مقال هولگر دو ـ مین، 20جولای 2008

 

« شمار انسانهایی که در قضاوت از سوی جامعه و تاریخ مانند مندیلا مورد احترام قرار بگیرند، اندک است. امروز پدر افریقای جنوبی 90 ساله میشود و تمام دنیا به این مرد شکننده ( از لحاظ جسمی ) اما شاداب، به این آقای مسن تهنیت میگویند. این احترام تقریبا استثنایی به این مبارز علیه نظام آپارتاید سپید، که مرز های افریقا را پشت سر نهاده است، از کجا آب میخورد؟

پاسخ  با مفهوم « انسانیت » سر و کار دارد. مندیلا میگوید« آنکه نفرت را احساس میکند، نمیتواند آزاد باشد » او در « راه طولانی به سوی آزادی » در مورد روز های دشوار زندان مینویسد: « انسان در صورتی موارد غیر قابل تحمل را  میتواند تحمل نماید که توانایی روحیش را از دست ندهد.**».

 

 

نام یک میلیون فردی که بر آ نها سوظن رفته، در « لست تروریستان» امریکا رقم خورده است

 

Hamburger Abenblatt, 16 Juli 2008

برگردان از آلمانی به فارسی دری: نیلاب. م. سلام

 

واشنگتن ـ

امریکا مبنی بر بیان یک « نهاد حقوق بشر » امریکایی، نام حدود یک میلیون نفر در داخل و خارج از امریکا را که سوظن تروریست بودن بر آنها میرود، در حال حاضر در لست مخفی درج نموده است، از آن میان نام رییس جمهور پیشین افریقای جنوبی نیلسون مندیلا و یا هنرمند کیت ستیفس. مردمان بیگناه هنگام سفر مورد آزار قرار میگیرند. دفاتر رسمی امریکا دیروز این ارقام را غیر قابل پذیرش خواندند.

 

حقوقدانان « لست تروریستان » امریکا را مورد انتقاد قرار میدهند.

مردمان عادی، سناتوران حتا سربازان مورد سو ظن قرار گرفته اند.

دفاتر ارقام را « مطلق غلط » میخوانند.

 

یک میلیون نام تروریست ظرفیتی در « لست تروریستان » نهاد حقوق بشری امریکا( ای. سی. ال. یو) درج شده است. و اما این لست در عقب در های بسته نگهداشته خواهد شد. هفتصد هزار نام در اپریل 2007 در این لست وجود داشت. از آن زمان هر ماه بیست هزار نام جدید به آن اضافه شده است. نهاد امنیتی نیرو های فضایی (تی. اس. ای.) این لست را « مطلق غلط » خوانده است. « لست [ واقعی ـ م. ] تروریستان » حاوی کمتر از چهار صد و پنجاه هزار نام است.

در گزارش وزارت عدلیه از بیست هزار نامی سخن رفته بود که هر ماه به آن اضافه شده است. در هر صورت پس از انجام صد مصاحبه با اگینتهای اف. بی . آی. و دیگر کارکنان امنیتی انتقاد صورت گرفت که روشن نیست، چرا  نامهای کسانی که نه مورد سو ظن قرار دارند، در این لست آورده شده اند.

گزارش سرزنش میکند که این لست مرتب نیست. « لست کنترول [ لست تروریستان ـ م. ] »  یک سمبول کامل برای غلط بودن هر آنچه که در نظام دولت [ امریکا ـ م. ] در رابطه با تروریسم انجام مییابد، است: این لست غیرعادلانه، از کنترول خارج شده، نامنظم تهیه شده، پژوهش به هدر رفته و یک مانع واقعبینانه در زنده گی ملیارد ها مسافر است. » بیرری شتاین هاردت، نمایندۀ ای. سی . ال. یو. خبر داد.

در این لست قرار گزارش ای. سی. ال. یو [ هنوز ـ م. ] نامهای دیکتاتور پیشین عراق صدام حسین که دیگر در قید حیات نیست و رییس جمهور پیشین افریقای جنوبی، نیلسون مندیلا که به خاطر مبارزه اش علیه آپارتاید به جایزۀ نوبل صلح نایل آمده است، همچنان به چشم میخورند. نام ماندیلا به ظاهر در اوایل جولای 2008 از لست خط زده شد.

بخاطر تساوی نامها نوجوانان زیر سن 18، یک عضو پارلمان، یک راهبۀ کلیسا در میدان هوایی به سوی « بخش بازپرسی ـ تروریست » فرستاده شدند. در سال 2004 بود که یک پرواز از لندن ـ واشنگتن به سوی بانگور سوق داده شد. زیرا یکی از مسافران آواز خوانی بود به نام یوسف اسلام که قبلا کیت ستیفینس نام داشت. کارکنان اف. بی . آی بر وی سوظن  تروریست بودن را بردند.

درهمان سال یک سناتور امریکایی چند بار مورد باز پرسی قرار گرفت زیرا نام یک تروریست که در جستجویش بودند، نزدیک به  نام او بوده است. تا اینکه سرپرست امنیتی میدان هوایی توانست توضیح بدهد که سناتور با ترور هیچ کاری ندارد. سه هفته به طول انجامید تا که نامش از لست تروریستان ناپدید شد. آن مرد تید کینیدی نام داشت.

 

20 جولای 2008

 

اشاره ها

 

*برای مطالعۀ این و  دیگر بخشهای بیانیه مندیلا به زبان آلمانی به لینک زیر

http://www.zoomer.de/news/topthema/90--geburtstag/nelson-mandela-wird-90/bilder/nelson-

mandela-

 

** برای مطالعۀ مکمل مقال هولگر دو ـ مین به زبان آلمانی به لینک زیر

http://www.abendblatt.de/daten/2008/07/18/908404.html

 

میتوانید روی بیاورید.


July 21st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی